NSM і метрики цінності продукту

Дуже часто буває так, що у компанії немає фокусу подальшого розвитку і прийняті ініціативи йдуть врозріз один з одним – все це віддаляє від виконання планів, досягнення цілей або OKR. Сьогодні ми розповімо про метрику north star, яка допомагає визначити бажаний шлях компанії і слідувати йому в подальшому.

Приступимо!

Метрики – це мова продуктового мислення (product mindset).  Пошук метрики полярної зірки (NSM) – прекрасні вправи для його розвитку.

Що таке NSM

Метрика north star (NSM, метрика «полярної зірки») – це показник, який найкраще відображає основну цінність продукту для користувачів. Правильно обрана метрика «полярної зірки» може забезпечити компанії стабільне і стійке зростання в довгостроковому періоді. Іншими словами, NSM – ключовий показник успіху для продуктової команди.

Показник NSM повинен включати в себе три основних параметри:

  1. Прибутковість – за показником видно, скільки заробляє компанія.
  2. Цінність для користувачів – показник відображає основну цінність продукту для клієнтів.
  3. Вимірність – показник легко виміряється.

Припустимо ваш головний показник – зареєстровані користувачі, тобто чим більше користувачів зареєструвалося в сервісі, тим краще. Такий показник легко виміряти, і він показує, скільки заробляє компанія.

Насправді ця метрика не несе в собі ніякої цінності для клієнтів. По ній не видно, як часто вже зареєстровані користувачі заходять в сервіс і чи подобається їм ваш продукт. Такий показник не дає оцінити, чи був ефективний реліз нової функції, онбордінг користувачів, оновлений дизайн. Незважаючи на те що він виміряє і відображає прибутковість компанії.

Направляючи всі свої зусилля на зростання правильної NSM, ви зможете забезпечити компанії зростання доходу, будете розуміти, яку цінність користувачі бачать в вашому продукті, і правильно вимірювати свої дії. З такою метрикою можна стати компанією, яка заздалегідь знає, що їй потрібно зробити для поліпшень, а найголовніше, як ці поліпшення вплинуть на подальше зростання.

В Інтернеті багато статей про NSM для Uber, Facebook, Medium… Правда в статтях легко заплутатися. Одні автори пропонують для NSM – метрики якості (частка прочитаних статей в Medium), інші – аудиторні показники (MAU для Facebook) або поведінкові характеристики, важливі для монетизації (час сесій для того ж Facebook).

Хто правий? Для початку розберемо матчастину.

Ключова цінність продукту

Регулярно я ставлю запитання колегам: “Що таке продукт?” Відповідь частіше така: “Продукт – це те, що задовольняє потребу”.

Близько до істини. Але, як аналітик, я чіпляюся до деталей. Мені здається, важливо усвідомити різницю між потребою і проблемою.

Судіть самі. Проблема = біль. Потреба = бажання. На вирішення особистої проблеми ми готові віддавати час, гроші та інші ресурси. Задоволення потреб – частіше питання відкладених інвестицій: не зараз, я зроблю це завтра.

Проблема – це найнижчий з усіх незадоволених рівнів Піраміди Маслоу. Складна думка. Поживіть з нею протягом дня і ви побачите, в якій з рівнів Піраміди Маслоу цілиться Ваш продукт.

Навіщо потрібна метрика north star

Метрика «полярної зірки»:

  • Допомагає продуктової команді чітко бачити, що потрібно зробити для підвищення показників по NSM, а які функції можуть бути перенесені в беклог або зовсім скасовані.
  • Дозволяє побачити в числах прогрес всієї компанії і прискорити реалізацію продуктових ініціатив.
  • Дає можливість побачити конкретні результати по виконаній роботі.

Скільки метрик потрібно для щастя?

Припустимо, ми визначилися, яку проблему вирішує ваш конкретний продукт. Що будемо робити далі?

Придумувати метрику, яка вимірює успішне вирішення проблеми користувачем продукту. Це і є метрика продуктової цінності.

NSM і PVMs * (Безліч Метрик Продуктової Цінності)

  • PVMs – Product Value Metrics (с)

Отже, ми розібралися з продуктовою цінністю і її метриками. Саме час згадати визначення Метрики Полярної Зірки.

Метрика полярної зірки ~ North Star Metric – головна метрика продукту на поточний момент. Вона вимірює ключову цінність продукту для користувачів.

Залишилося вибрати кінцеву мету для продукту на найближчий період (релізний цикл, квартал, рік) і вибрати метрику для цієї мети із Багатьох Метрик Продуктової Цінності.

Повертаючись до питання, який автор має рацію? Той, що пропонує NSM для Facebook у вигляді MAU або той, що топить за Time Per Session, варто зауважити, що перемогла дружба. Обидві метрики можуть бути NSM в залежності від цілей компанії в конкретний момент.

До речі, Безліч Метрик Продуктової Цінності зручно використовувати і для OKR.

4 способи знайти NSM

  1. Логічні міркування. Цей спосіб ми застосовували у вправах даної статті.
  2. Пошук NSM в даних. Те, що найчастіше використовую я і деякі аналітики.
  3. Пошук NSM за допомогою ML. Інтерпретація значущих фічей як NSM, які найкраще пророкують бізнес-метрики.
  4. Гібридний підхід. Гібридний підхід до NSM вперше був застосований в LinkedIn. Я допрацювала його до стану, коли це не окремий процес. А вплетений, як волосся в косу, в традиційні процеси компаній. Гібридний підхід до NSM включає в себе Custdev і пошук кореляцій в даних, роботу в рамках робочої групи по типу стратегічних сесій, аналіз даних з метою перевірки гіпотез (методи ML з метою пошуку значущих фіч), тестування на чутливість декількох MVP NSM – тестових ключових метрик , твердження NSM для робочих завдань.

Слід зазначити, що Гібридний підхід застосуємо для компаній, аналітика яких знаходиться на 3 і більше рівні.

Чи може бути кілька NSM

Так, якщо у вас складний продукт або велика компанія зі складною екосистемою, одного показника може бути недостатньо. Але мати більше трьох головних показників – теж погано, ідея ключовий метрик пропадає, і ви можете легко втратити фокус.

Чому NSM – це круто?

РАЗ. NSM – це “хороша” метрика з PVM (Безліч Метрик Продуктової Цінності). А значить, вирощуючи її, ми збільшуємо перетин Product / Market Fit.

ДВА. Його величність, Фокус. “Класична помилка, яку роблять люди – намагатися робити все відразу. Ти можеш досягти всього, але не відразу “(CEO CettTaxi, Шахар Вайсер)

ТРИ. Пошук метрики полярної зірки (NSM) – прекрасна вправа для розвитку продуктового мислення (product mindset) у всієї команди. Задарма для продукту і бізнесу це точно не пройде! Також з досвіду моїх занять з командами – це продуктивний тімбілдіг.

NSM треба оновлювати і пам’ятати, що старі метрики не працюють при зміні моделі продукту або бізнесу.

Дуже дякую за увагу.

Leave a comment